کشوری که ما بزرگش کردیم!


1:مستقيم،دبي،بدون توقف

ديگر همه مي دانند كه دبي رفتن هم يك جورايي همه گیر شده است. روزنامه ها پر است از آگهي تورهاي دبي. آن قدر ارزان كه نمي تواني باور كني. به آژانس هاي مسافرتي هم كه سر بزني مي بيني كه حسابي پروازهاي دبي شلوغ است. مخصوصا جوان ها كه شنيده‌اند دبي يك بهشت واقعي است با هر جان كندني كه هست پول سفر را بالاخره جور مي كنند. شايد خيلي ها هنوز شيراز،اصفهان ،مشهد و شهرهاي توريستي خودمان را نديده باشند ولي ترجيح مي دهد سوار طياره شوند و بروند آن طرف آب. به خيلي ها هم اگر بگوييد برويم اصفهان چنان نگاهت مي كنند كه از حرفت پشيمان شوي. دليل اكثرشان يك چيز است. وقتي با همين پول مي شود رفت يك كشور ديگر هم تفريح كرد،هم با كلي خريد برگشت مگر كسي عقلش كم شده كه برود شهرهاي خودمان. شهرهايي كه خيلي هايشان حتي هتل درست و حسابي ندارند و اصلا توريست و مسافر برايشان دو قران ارزش ندارند. تازه در سفر دبي كسي هم نيست كه مثل جاده شمال به جرم مجرد بودن مرتب بهت گير دهد. ديگر حتي آگهي سفر به كيش كه زماني كلي طرفدار داشت هم كم شده است. حالا ديگر بيشتر بليط ها براي يك مقصد صادر مي‌شود.مستقيم،دبي،بدون توقف!

2: بيابان 30 سال قبل

شايد باورش برايتان سخت باشد اما سعي خودتان را بكنيد. اگر از پدر و مادرها هم بپرسيد حساب كار دست تان مي آيد. تا 30-40 سال پيش اصلا دبي تقريبا جاي ناشناخته‌اي براي مردم جهان بود. اولين ساختمان بتوني دبي در سال 1956 ساخته شده و تا اوايل دهه 1960 تنها وسيله حمل ونقل ساكنان آن شتر و الاغ بود. اولين راه ماشين رو دبي هم همين 35 سال قبل ساخته شد تا اينكه در سال 1966 نفت در اين منطقه كشف شد. از موقع كشف نفت تازه دبي ساخت و سازش شروع شد. نفت دبي خيلي زياد نبود ولي آن قدر كافي بود تا در كمتر از دو نسل اين بيابان را به يكي از مدرن ترين منطقه هاي جهان تبديل كند. دبي امروز 1/1 ميليون نفر جمعيت دارد كه فقط 220 هزار نفر آن بومي هستند.

بعد از 30 سال حالا منطقه اي كه اكثر سال آب و هوايي گرم و غير قابل تحمل دارد شده است يكي از چهار قطب جهانگردي جهان !

3: نفت تمام مي شود به فكر توريست باش

فقط در سال پيش 5 ميليون توريست به دبي سفر كردند و خيلي از كارشناسان پيش بيني مي كنند با توجه به برنامه هاي مسوولان امارات تا سال 2010 اين رقم به پانزده ميليون نفر برسد. نفت بالاخره تمام مي شود و امارات دارد سعي مي كند كه حسابي از منطقه دبي و تا چند وقت ديگر راس الخيمه حسابي پول پارو كند. قرار است تا سال 2010 ساخت و سازها همين طور ادامه داشته باشد. يكي از برنامه هاي براي جذب بيشتر توريست ساخت بلندترين برج جهان در اين منطقه است.

اين برج كه ارتفاع آن با سرعت احداث يك طبقه در هفته افزايش مي‌يابد، شاهكار اصلي يك طرح عظيم توسعه شهري با هزينه كلي بيست ميليارد دلار است كه چهره ناحيه برج دبي و مركز تاريخي دبي را تغيير خواهد داد. مسوولان اجرايي اين برج اعلام كرده اند كه از هم اكنون تمامي 700 آپارتمان اين برج به سرمايه گذاران سراسر فروخته شده است. به غير از اين در اين منطقه بياباني يكي از بزرگترين پيست هاي سرپوشيده اسكي با چند تن برف مصنوعي ساخته شده است. دبي لند هم يكي ديگر از پروژه هاي در دست اقدام است كه قرار است با وسعتش ديزني لند آمريكا را در جيبش بگذارد.

4: پول ما و پيشرفت امارات

تا حالا به اوضاع و احوال مسافراني كه از دبي به شهرشان برمي گردند نگاه كرديد ؟ آنهايي كه موقع رفتن با يك ساك كوچولو سوار هواپيما شده بودند موقع برگشتن از اين سفر حداقل 3-4 چمدان گنده را به زور با خودشان مي كشند. ايراني ها حسابي وقتي براي گردش و خريد به دبي مي روند پول خرج مي كنند و تا جايي كه مي توانند ارز از كشور خارج مي كنند. آمارها نشان مي دهد سالانه ۵ تا ۶ ميليارد دلار ارز از طريق مسافران ايراني در دوبي و بازارهاي اين كشور خرج مي شود.

«هادي حق‌شناس»، عضو سابق كميسيون برنامه و بودجه‌ مجلس در اين باره مي گويد: « اگر دوبي در 15 سال اخير به يك قدرت بزرگ اقتصادي در خليج فارس تبديل شده تنها به خاطر بازار مصرف ايران بوده است. زيرا بازارهاي ايران همواره براي كشورهاي همسايه و حاشيه‌ي خليج فارس به عنوان يك بازار پر مصرف و درآمدزا مطرح شده است.»

بر اساس گزارش سالنامه آمار بازرگاني خارجي ايران طي سال گذشته بيشترين حجم مبادلات تجاري ايران با كشور امارات متحده عربي بوده كه مبادلاتي به ارزش ‌4/4 ميليارد دلار صورت گرفته است.

همه اينها تازه به غير از اجناسي است كه به صورت قاچاق از دبي وارد كشور مي شود. مي توانيد كه همه اين حرفها يعني چه ؟ كلي از دبي با پول ما ساخته شده و در عوض كلي از ارز ما چي ؟ پر !

5: فعلا نفت هست ،بي خيال!

اين همه جوان بيچاره در كشور دارد عمرشان تلف مي شود آن وقت پول هاي مملكت در منظقه شيخ نشين دبي برج و ديسكو نايت كلاب مي شود تا توريست ها باز هم پول وارد امارات كنند. حقمان است. وقتي براي جهانگرد و توريست امكانات نباشد با حلوا حلوا كردن دهانش شيرين نمي شود. در حال حاضر مناطق آزاد ايران با وجود هوويي مثل دبي 80 درصد مسافران خود را از دست داده اند. جزيره اي مثل كيش كه واقعا مرواريد خليج فارس است ديگر بسيار كمتر از سال هاي قبل مسافرها را به سمت خودش جذب مي كند. بسياري از كشورهاي جهان با فهميدن ارزش توريست شروع به تبليغات در كشورهاي مختلف جهان كرده اند. اما مناطق توريستي كشور ما اكنون نه تنها آمادگي پذيرش مهمانان خارجي را ندارد بلكه مسافرهاي داخلي هم براي سفر به خيلي از شهرها با مشكل مواجه هستند. كافي است فقط آمار هتل هاي 5 ستاره دبي را با يكي از شهرهاي توريستي كشور مقايسه كنيد كه بفهميد اوضاع از چه قرار است.

6: يك خانه هم در دبي

خريدن خانه در دبي هم از آن برنامه هايي است كه كلي روي آن تبليغ مي شود. صدها شركت مشاوره املاك ايراني در دبي تاسيس شده كه مردم را تشويق مي كنند سرمايه شان را از كشور خارج كنند و در دبي خانه خريداري كنند. يكي از ترفندها براي جذب پول مردم هم اين است كه مي توانند با خريد ملك براي هميشه در دبي اقامت داشته باشند. با اين شيوه هم پروژه هاي ساختماني دبي پيش فروش مي شوند و با پول مردم ايران رشد مي كنند و هم سرمايه كلاني از مملكت مثل باد هوا خارج مي شود.

7: تلويزيون هاي ماهواره اي و پول دبي

در چند سال اخير شبكه هاي ماهواره اي ايراني کلی زياد شدند. دبي دليل اصلي رونق و پولدار شدن صاحبان اين شبكه ها است. بالاخره جنس هاي بنجلي كه هيچ شبكه معتبري حاضر به پخش آگهي آن نيست بايد يك جوري به ايراني هاي بيچاره قالب شود يا نه ؟ پول همه اين شبكه ها از پخش آگهي هاي شركت هاي مستقر در دبي دست مي آيد. از آگهي فروش كمربند و قرص لاغري گرفته تا هزار نوع جنس تقلبي و بي خاصيت ديگر. باور هم نكنيد كه مديران اين تلويزيون ها درباره اين جنس ها تحقيق مي كنند. هر كسي پول بدهد تبليغاتش پخش مي شود حتي اگر به قيمت جان مردم تمام شود.

8: دانشجو صادر مي كنيم !

بازار دانشگاه ها هم در دبي حسابي داغ است. غول كنكور هم كه قرار بود زماني با برنامه ريزي هاي دقيق شاخش بشكند هر روز دارد قد مي كشد و جوان هاي بيچاره را بدبخت مي كند. خيلي از جوان ها هم كه پول دارند مي روند دبي. كلي از دانشگاه هاي كشورهاي مختلف در دبي شعبه دارند. كافي است كه جيبشان را پر كني تا بتواني بدون شركت در هيچ نوع آزموني سر كلاس هر رشته اي كه دل تنگت مي خواهد بروي. پول بده ،مدرك ببر ، به شرط چاقو ! فرار مغزها را هم باز بي خيال. جوان هايي كه از كشور خارج مي شوند و خيلي هايشان ديگر به كشور برنمي گردند. معلوم نيست كه در يك كشور خارجي و غريب چه بلايي ممكن است سر اين دانشجوها بيايد. فكر مي كنيد همه آنها همان طوري كه خانواده شان را ترك كردند، صحيح و سالم پيش آنها بر مي گردند؟

9: جعل نام خلیج فارس

آن قدر پول ايراني ها مهم است كه در ايام نوروز امسال هواپيمايي امارات هر شب هزينه 4 پرواز خالي را از دبي به تهران را متقبل مي شد تا مسافران را به آن طرف آب برسانند و جيبشان را خالي كنند.با وجود تمام اين حرف ها اماراتي ها هر فرصتي كه پيدا كرده اند ادعاي مالكيت بر جزاير سه گانه ايران را مطرح كرده اند،سعی دارند هر طوری که می توانند نام جعلی خلیج عربی را منتشر کنند. این همان کشوری است که با پول ما بزرگ شده است.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دختر بوتو برای رها شدن از غم می خواند

ویندوز موبایل‌تان را آپدیت کنید

گفتگوی NBC با محمد جواد ظریف ؛ حاضریم موقتا محدودیت‌هایی را بپذیریم