پولدارترین زن آلمان چطور طعمه اخاذی شد؟



«طبیعت اینجا منتظر است تا آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد. اینجا محل ویژه برای  استراحت تجار مشهور جهان است». اینها جمله هایی از سایت هتل ابرزو در مونته کارلوی ایتالیاست. هتلی که شاید برای خیلی از آدم های پولدار و مشهور جایی آرام بوده است اما برای سوزان کلاتن،ثروتمندترین زن آلمان یک جهنم واقعی بود. جایی که او و بدترین فریب زندگی اش را از یک مرد 40 ساله خورد تا بزرگترین آبروریزی زندگی‌اش رقم بخورد. شصت و هشتمین آدم پولدار جهان که همیشه از دوربین خبرنگاران فراری بود هفته  گذشته تیتر اول رسانه های آلمان شد تا تمام زندگی آرامی که ساخته بود خراب شود. عضو هیات مدیره شرکت BMW به راحتی فریب مردی را خورده بود که روزنامه های آلمان به او لقب «بچه ژیگول» را دادند.

همه چیز از هتلی در آلمان شروع شد. زمانی که سوزان کلاتن در سال 2006 برای شرکت در یک همایش به هتلی در مونیخ رفت. ثروتمندترین زن آلمان  هیچ وقت به دنبال دردسر و شهرت نبود. او درخواست‌های خبرنگاران سمج و تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی را رد می کرد. دوستانش می گفتند او تمایل زیادی دارد زندگی خصوصی‌اش  همچنان دور از دسترس خبرنگاران و نشریات بماند  و زندگی آرامی داشته باشد. اما آن روز همه چیز عوض شد. او که دوست نداشت کسی در زندگی‌اش سرک بکشد در این هتل با مردی شیک پوش آشنا شد. مردی که به 7 زبان مختلف مسلط بود و صحبت ها و اطلاعاتش بدجوری سوزان را جذب کرد.
سوزان کلاتن با نام واقعی سوزان کوانت دختر بزرگ هربرت كوانت بود. پدر او زمانی شركت اتومبیل‌سازی BMW را كه در مرز ورشكستگی قرار گرفته بود نجات داد. بعد از مرگ هربرت  در سال 2003 سهام او از این کارخانه بزرگ بین دختر،پسر و همسر سومش تقسیم شد و همین مسئله باعث شد سوزان ناگهان به یک ثروت 3/5 میلیارد دلاری برسد. اما او خودش هم در رشته اقتصاد خوانده بود و 50/1 درصد سهام شرکت داروسازی آتلانتا هم در اختیار گرفت تا به عنوان ثروتمندترین زن آلمان و شصت و هشتمین  پولدار جهان با 10 میلیارد دلار ثروت تبدیل شود. هر چند که سوزان بعد از آن ملاقات فکر می کرد همه چیز تمام شده است اما تماس های این مرد و اظهار علاقه هایش ادامه پیدا کرد  و سوزان نمی دانست همه اینها برای اخاذی از او برنامه ریزی شده است.

نقشه‌ای برای خانم کارخانه دار
هلگ اسگاربی،نقشه‌اش را دقیق کشیده بود. بعد از اینکه در سال 2006 توانست نظر وارث پولدار سهام کارخانه BMW را جلب کند تماس هایش را ادامه داد تا او را به مکان های مورد نظرش بکشاند. او به طور مرتب برنامه های کاری سوزان کلاتن را پیگیری می کرد و با بهترین لباس‌های مد روز در محل های رفت و آمد سوزان ظاهر می شد. او بالاخره خانم کلاتن را به هتلی در مونت کارلو دعوت کرد تا به قول خودش با عده‌‌ای از بازرگانان مهم ایتالیایی مذاکره کنند. بعد از این سفر روابط آنها صمیمی تر شد و هر چند وقت یک بار آنها همدیگر را در هنگام سفرهای سوزان به کشورهای مختلف می دیدند. اسگاربی خودش را مشاور اقتصادی شرکت‌های بزرگی معرفی کرده بود  که به خاطر کارش مجبور است به کشورهای مختلف سفر کند.
سوزان هر وقت به رابطه‌اش با هلگ اسگاربی و رفت و آمدهایش با او فکر می کرد ازخودش خجالت می‌کشید.  او با این همه پول  در کنار  خانواده‌اش زندگی آرام و به دور از جنجالی داشت. سوزان به خاطر این چیزها تصمیم می گیرد اشتباه هایش را جبران کند. او در آخرین دیدارش این مسئله را به هلگ اسگاربی می گویداما همه چیز به این سادگی ها که او فکر می کرد نبود.

همه چیز به خاطر پول
سوزان اولش فکر می کرد احتمالا با مطرح کردن درخواست تمام شدن رابطه‌شان،هلگ یا خودش را به خاطر شدت علاقه به او یا می کشد و یا دیوانه می شود و سر به کوه و بیابان می گذارد. اما هیچ کدام از این اتفاق ها نیافتاد. مرد خوش تیپ همان طور آرام فقط گفت یک مشکل بزرگ دارد که از او می خواهد کمکش کند. او تعریف کرد زمانی که به آمریکا سفر کرده است در یک تصادف رانندگی باعث مرگ یک بچه شده است که از شانس بد او فرزند یکی سران مافیا ایتالیا و آمریکا بوده است. او به همین خاطر از سوزان 7/5 میلیون یورو تقاضا می کند تا برای غرامت به خانواده مافیایی بدهد تا جانش را نجات دهد.
سوزان بالاخره این پول را می دهد تا همه چیز تمام شود اما نمی دانست که  این تازه شروع ماجراست. اسگاربی نقشه اش را دقیق کشیده و حالا پولدارترین زن آلمان را به تور انداخته بود. بعد از مدتی اسگاربی با سوزان تماس می گیرد و همه چیز را به او می گوید. سوزان بالاخره می فهمد که در همه این مدت یک طعمه بوده است. اسگاربی از همه چیز فیلم گرفته بود و او را تهدید کرد اگر 49 میلیون یورو پول به او ندهد 46 سال زندگی آرام او را با پخش این فیلم ها خراب می کند. کابوس سوزان کلاتن از آن زمان شروع شد.

قرار در فروشگاه
سوزان کلاتن با خودش کلنجار می رفت با این مشکل جدید چه کار کند. اولش فکر کرد پرداخت این پول تاثیری در زندگی او ندارد. بهتر است این پول را بدهد و بدون اینکه کسی چیزی بفهمد همه چیز تمام شود و شاید بتواند به روزهای خوش قبل از این آشنایی برگردد. اما وقتی با وکلایش مشورت کرد فهمید که با پرداخت این پول فقط  طمع اسگاربی بیشتر می شود و او هیچ وقت او را برای گرفتن پول بیشتر رها نمی کند. به همین خاطر پلیس آلمان در جریان پرونده قرار می گیرد. با آموزش پلیس سوزان شروع به چانه زدن با اسگاربی می کند تا تسلیم شدن سریع باعث شک نشود. بالاخره اسگاربی قیمت فیلم ها را تا 14 میلیون یورو کم می کند و سوزان برای تحویل پول ها با او در یک فروشگاه در وین قرار می گذارد. اسگاربی مطمئن بود که سوزان کلاتن پولدار به خاطر 14 میلیون یورو هیچ وقت آرامش‌اش را به خطر نمی‌اندازد و به همین خاطر با خیال راحت به فروشگاه می رود. اما در آنجا ماموران گروه ویژه پلیس اتریش و آلمان در انتظارش بودند تا او را دستگیر کنند.

متلاشی شدن یک باند
گروه ویژه پلیس وقتی تماس های تلفنی هلگ اسگاربی را بررسی می کند متوجه مکالمه زیاد او با هتلی در مونته کارلو می شوند. صاحب این هتل مردی به نام بارتا بود که به تازگی رفت و آمدهای او با مردی با ماشین های فراری و لامبورگینی توجه اهالی محلی را جلب کرده بود. اسگاربی با پولی که از سوزان گرفته بود این ماشین های گران قیمت را خریده بود. ارنانو بارتا در عملیات نیروهای پلیس ایتالیا دستگیر شد و تحقیقات اتاق های مخوف این هتل را که در دوربین های ویژه‌ای جاسازی شده بود را فاش کرد.
علاوه بر این بارتا در همه سفرها همراه اسگاربی بود تا فیلمبرداری از طعمه‌های او را ادامه دهد. پلیس ایتالیا و آلمان حدس می زنند این گروه حداقل 4 زن پولدار دیگر را هم فریب داده‌اند اما این زنها به خاطر آبرویشان هنوز حاضر به شکایت نشده‌اند.
کارآگاهان پلیس حالا عقیده دارند ارنانو بارتا 63 ساله  مغز متفکر این گروه بوده است. او در منطقه مونته کارلو هم با چرب زبانی خودش را یک آدم مقدس نشان داده بود. زن های زیادی با این کلک به هتل این مرد آمده بودند. تحقیقات در مورد کلاهبرداری های او ادامه دارد هر چند خودش این اتهام ها را رد کرده است.
قرار است هلگ اسگاربی و ارنانو بارتا به زودی در مونیخ محاکمه شوند. ماموران پلیس ایتالیا طرحی مثل نقشه گنج در هتل ابروزو پیدا کرده‌اند که با رمز گشایی آن ماموران پلیس توانسته‌اند چند صندوق پول دفن شده توسط این گروه را پیدا کنند. ماموران پلیس می گویند احتمالا با گشتن منطقه مونته کارلو می توانند پول های زن های ثروتمند دیگری را که به هتل جهنمی آمده بودند پیدا کنند. حالا مسئولان شرکت های آتلانتا و BMW به این فکر می کنند که کسی که به این سادگی گول خورده است چه طور می تواند در هیات مدیره این شرکت های بزرگ فعالیت کند. سوزان کلاتن هنوز هم با خبرنگاران مصاحبه نمی کند.کسی نمی داند با این ماجرا بر سر زندگی خانوادگی اش چه آمده است. فقط اطرافیانش یک چیز می گویند: سوزان دیگر نمی خندد و به کسی اعتماد نمی کند.

این مطلب من در شماره سوم مجله «همشهری سرنخ» چاپ شده است.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دختر بوتو برای رها شدن از غم می خواند

ویندوز موبایل‌تان را آپدیت کنید

گفتگوی NBC با محمد جواد ظریف ؛ حاضریم موقتا محدودیت‌هایی را بپذیریم